فائزون|۴ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10069 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۲:۵۶

تاریخ شمسی

4 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

26 جمادی‌الاول 1399

تاریخ میلادی

24 آوریل 1979
 
خلاصه روز: 

- وضعیت نقده: برقراری آرامش و حفظ نظم شهر به دست نیروهای مسلح؛ آغاز مذاکره بین دو طرف درگیری برای مبادله اسیران؛ انتقاد عزالدین حسینی از بدرفتاری افراد مسلح اعزامی‌ از ارومیه به نقده با کردها و … اعلام آمار تلفات واقعه نقده؛ کیهان به نقل از هیأت اعزامی‌ استانداری: چهل کشته و 150 زخمی. اطلاعات به نقل از پاسداران: حدود 150 جنازه از معابر شهر نقده جمع‌آوری شده‌است.

- تشکیل جلسه‌‌ای با شرکت عزالدین حسینی، حجت‌الاسلام عباس آزرم، عبدالرحمن قاسملو، فرماندار مهاباد و جمعی از علماء و معتمدان شهر مهاباد برای رسیدگی به حوادث نقده و اظهارات فرماندار مهاباد در‌‌ این جلسه مبنی‌بر وجود تبعیض در برخورد مسؤولان با ترک‌ها و کردهای شهر. درخواست جلسه از آیت‌الله شریعتمداری به اعزام هیأتی برای رسیدگی به فاجعۀ نقده.

- حزب توده‌‌ ایران و سازمان چریک‌های فدایی خلق ترور سرلشکر قره‌نی را محکوم کردند.

- ترور سرلشکر قره‌نی را حزب‌ جمهوری‌ اسلامی ‌ایران و سازمان‌ مجاهدین‌ انقلاب‌ اسلامی ‌محکوم کردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- عنوان مقاله جنجال برانگیز را که ضدحزب خلق مسلمان نوشته شده بود، آیت‌الله خلخالی (نویسندة مقاله) تکذیب کرد (در کیهان 58/2/3). اطلاعیه حزب خلق مسلمان در تشکر از همدردی علما توصیه به‌‌ این‌که جهت پرهیز از تشنج، از هرگونه واکنش در مورد مقاله مزبور پرهیز شود. اطلاعیه آقای خلخالی در روزنامه اطلاعات امروز برخلاف سیاق‌ تکذیب‌نامه دیروز در انتقاد شدید از مخاطبان مقاله یادشده و افشای‌ کارهای آن‌ها، همچنین دفاع از مضمون مقاله و عملکرد خویش تاکنون.

- سفر سرگرد عبدالسلام جلود (نخست‌وزیر لیبی) به‌‌ ایران و ملاقات وی با امام‌خمینی؛ تاکید امام بر حل قضیه غیبت امام موسی‌صدر به دست دولت لیبی؛ تأکید جلود بر خروج امام موسی‌صدر از لیبی؛ اظهارات خواهر امام‌‌موسی‌صدر در محکومیت لیبی؛ بروز فضای حمایت آمیز از امام موسی‌صدر و محکومیت دولت لیبی در محافل مختلف و …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- شکایت و گله‌گذاری تفصیلی مهندس بازرگان (نخست‌وزیر) در رادیو - تلویزیون از وجود یک گروه رادیکال موازی دولت موقت در عین تقدیر از خدمات آنان و نیز گله از پذیرفته نشدن نخبگانی که وی معرفی کرده در افکار عمومی‌ و نیروهای انقلابی. مهندس بازرگان مشکلات دولت موقت را به دو دسته تقسیم کرد: "مشکل کمیته‌ها و پاسداران و سایر خدمتگزاران آزاد" و "مشکل اختلاف و انتقام ".

- گزارش قرارگاه سیا در تهران شامل جزییاتی بیشتر از ملاقات فرانک باروز (رئیس اتاق بازرگانی‌‌ ایران و آمریکا) با آیت‌الله شریعتمداری و برنامه قرارگاه در مورد چگونگی ادامه تماس با وی و تبادل اطلاعات.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران درباره ملاقات دکتر رضا صدر (وزیر بازرگانی‌‌ ایران) با کاردار سفارت و موضوع‌های مورد بحث در‌‌ این دیدار.

- وزارت خارجه آمریکا نامزدی کاتلر را برای انتخاب شدن به عنوان سفیر جدید آمریکا در‌‌ ایران، اعلام کرد.

- گزارش خبرگزاری فرانسه از انتخاب ویلیام کاتلر به عنوان سفیر جدید آمریکا در‌‌ ایران به دستور کارتر.

- روزنامه پراودا دخالت شوروی را در امور داخلی‌‌ ایران رد کرد.

ارسال نظر






captcha
ارسال